Harvard T-6

Το T-6 Texan ήταν μονοκινητήριο εκπαιδευτικό αεροσκάφος, σχεδιασμένο από την North American Aviation, το οποίο χρησιμοποιήθηκε για την εκπαίδευση πιλότων μαχητικών αεροσκαφών της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας, του Αμερικανικού Ναυτικού, της Βρετανικής Βασιλικής Αεροπορίας και άλλων πολεμικών αεροποριών της Βρετανικής Κοινοπολιτείας κατά τη διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου. Το T-6 είναι γνωστό με μία σειρά ονομασιών ανάλογα με την έκδοση και την πολεμική αεροπορία που το χρησιμοποιούσε. Η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία το ονόμαζε «AT-6», το Αμερικανικό Ναυτικό «SNJ» και οι πολεμικές αεροπορίες της Βρετανικής Κοινοπολιτείας «Harvard». Ακόμα και σήμερα παραμένει δημοφιλές ανάμεσα στα αναπαλαιωμένα ιστορικά αεροσκάφη. Συνολικά κατασκευάστηκαν 15.495 T-6 όλων των εκδόσεων.

  

 Το Harvard T-6 ήταν ένα από τα σημαντικά σχέδια αεροσκαφών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Λόγω του μεγάλου αριθμού παραγωγής ήταν φυσικό να χρησιμοποιηθεί και σε άλλους ρόλους πέραν του αρχικού του σχεδιασμού ως εκπαιδευτικό. Χρησιμοποιήθηκε σε ένα ευρύ φάσμα αποστολών ως αναχαίτισης, μαχητικό – βομβαρδιστικό και για την καταπολέμηση εξεγέρσεων στην Αφρική. Χρησιμοποιήθηκε σε περισσότερες από 55 χώρες και σε τρεις μεγάλες συγκρούσεις (Β Παγκόσμιος Πόλεμος, Κορέα και στο Βιετνάμ). Στη διάρκεια του πολέμου της Κορέας και σε μικρότερο βαθμό στον πόλεμο του Βιετνάμ, τα Τ-6 υπηρέτησαν ως αεροσκάφη Προκεχωρημένου Εναέριου Ελέγχου. Τα αεροσκάφη αυτά ονομάστηκαν Τ-6 Mosquito.

Μετά το δεύτερο παγκόσμιο Πόλεμο το T-6 συμμετείχε τακτικά σε αεροπορικά σόου και χρησιμοποιήθηκε σε πολλές ταινίες. Στις ταινίες Tora! Tora! Tora! και The Final Countdown (Τελική αντίστροφη μέτρηση) τροποποιημένα μονοθέσια T-6, βαμμένα με Ιαπωνικά διακριτικά, αναπαρέστησαν τα Mitsubishi Zero. Η ακροβατική ομάδα ιστορικών αεροσκαφών της Νέας Ζηλανδίας«Raring 40s» χρησιμοποιεί Harvard που υπηρέτησαν με την πολεμική αεροπορία της χώρας. Επίσης οι Εθνικοί Αεροπορικοί Αγώνες του Ρήνο (Reno National Air Races) έχουν μία κατηγορία ειδικά για τα T-6 που συμμετέχουν κάθε χρόνο.

Οι ΗΠΑ αποσύρουν το Τ-6 ως εκπαιδευτικό στο τέλος του 1950. 14 αεροπορίες χρησιμοποιήσανε το Τ-6 μέχρι το 1985. Η νοτιοαφρικανική Πολεμική Αεροπορία συνέχισε να χρησιμοποιεί τον τύπο μέχρι το 1995. Συνολικά   κατασκευάσθηκαν 15.495 Τ-6 όλων των εκδόσεων. Από αυτά περίπου 600 έχουν επιβιώσει σήμερα και είναι αξιόπλοα. Τα περισσότερα είναι κυρίως στις Ηνωμένες Πολιτείες.

 Η Ελληνική Αεροπορία χρησιμοποίησε πολλές παραλλαγές αεροσκαφών Τ-6 βρετανικής και αμερικανικής προέλευσης. Έλληνες πιλότοι εκπαιδεύτηκαν σε βρετανικά Harvard Mk.I στις σχολές της Ροδεσίας κατά τη διάρκεια του Β΄ Π.Π.. Μετά το 1946 παραλήφθηκαν βρετανικά Harvard Mk.IΙ Α/Β, Mk.III καθώς και αμερικανικά Τ-6D/G.

Τα ελληνικά Τ-6 ήταν τα πρώτα αεροσκάφη αυτού του τύπου που χρησιμοποιήθηκαν σε παγκόσμια κλίμακα σε αποστολές COIN (CΟunter ΙΝsurgency) και ρόλο "προκεχωρημένου ελεγκτή αέρος" κατά την διάρκεια των επιχειρήσεων 1946-49. Εντόπιζαν τις θέσεις των αντιπάλων και καλούσαν με ασύρματο αεροπορική υποστήριξη ή έπλητταν τα ίδια στόχους στο έδαφος, όταν οι συνθήκες το επέτρεπαν. Ήταν ενταγμένα σε 3 Σμήνη Αναγνώρισης των 8 αεροσκαφών και οπλισμένα με ελαφρές βόμβες και ατρακτίδια πολυβόλων. Έμειναν στη μνήμη των αεροπόρων με την ονομασία "Γαλατάδες" καθώς εκτελούσαν αποστολές με το πρώτο φως της ημέρας.

Από το 1947 μέχρι το 1969 (χρονολογία απόσυρσής του) το Τ-6 ήταν το κύριο εκπαιδευτικό της Σχολής Αεροπορίας που μετονομάστηκε αργότερα σε Σχολή Ικάρων.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

 Πλήρωμα 2
 Κινητήρες 1 x Pratt & Whitney R-1340-AN-1 των 550hp
 Βάρος
    Μέγιστο 5300lb
    Κενό 4158lb
 Διαστάσεις
    Εκπέτασμα 42ft 1/4in
    Μήκος 29ft 6in
    Υψος 11ft 9in
 Επιδόσεις
    Μεγ. Ταχύτητα 205mph
    Επιχειρ. Οροφή 21500ft
    Ακτίνα Δράσεως 750mls
Οπλισμός Ατρακτίδια πολυβόλων - ρουκέτες