Noratlas

Το Nord Noratlas είναι Γαλλικό μεταγωγικό αεροσκάφος της δεκαετίας του 1950. Στα τέλη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η Γαλλική Πολεμική Αεροπορία χρησιμοποιούσε δύο τύπους μεταγωγικών αεροσκαφών, το Γερμανικό Junkers Ju 52 και το Αμερικανικό Douglas C-47.

Παρόλο που και οι δύο τύποι προσέφεραν ικανοποιητικά τις υπηρεσίες τους υπέφεραν από μία σειρά κοινών προβλημάτων, όπως δύσκολη φορτοεκφόρτωση λόγω των πλευρικών θυρών, δυσκολίες στην τοποθέτηση του φορτίου και περιορισμένη μεταφορική ικανότητα.

Το 1947 διοργανώθηκε ένας σχεδιαστικός διαγωνισμός για ένα μέσο μεταφορικό αεροσκάφος το οποίο να παρέχει μεγάλη ευελιξία στην χρήση. Η Societe Nationale de Construction Aeronautigue du Nord (SNCAN) παρουσίασε το Nord 2500, ενώ οι ανταγωνίστριες εταιρείες Breguet και SNCASO παρουσίασαν τα BR-891R Mars και SO-30C αντίστοιχα. Το σχέδιο του Nord 2500 με τις οπίσθιες θύρες φόρτωσης θεωρήθηκε καταλληλότερο και στις 27 Απριλίου 1948 παραγγέλθηκαν δύο πρωτότυπα. Τα πρώτο πρωτότυπο πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση στις 10 Σεπτεμβρίου του 1949, χρησιμοποιώντας δύο κινητήρες Gnome et Rhône 14R, ισχύος 1600 ίππων έκαστος, και τρίφυλλες έλικες μεταβλητού βήματος, όμως θεωρήθηκε πολύ αργό για τις αποστολές τις οποίες καλούνταν να αναλάβει. Το δεύτερο πρωτότυπο αντικατέστησε τους κινητήρες της Gnome et Rhône με δύο Bristol Hercules 738/9 κατασκευασμένους από την SNECMA, ισχύος 2.040 ίππων έκαστος, χρησιμοποίησε τετράφυλλες έλικες και μετονομάστηκε σε Nord 2501. Η Γαλλική αεροπορία παρήγγειλε 3 αεροσκάφη Nord 2501 προπαρασκευής, τα οποία δοκίμασε εκτενώς έναντι του παρόμοιου Fairchild C-82 Packet. Το Nord 2501 αποδείχθηκε ανώτερο σε επιδόσεις και η πρώτη παραγγελία για 34 αεροσκάφη δόθηκε στις 10 Ιουλίου 1951. Συνολικά κατασκευάστηκαν 425 αεροσκάφη με το τελευταίο Noratlas να κατασκευάζεται το 1961.

Το 1952 στιγματίστηκε από την συντριβή του πρώτου πρωτοτύπου Nord 2501 κατά την διάρκεια δοκιμών και στις 9 Ιανουαρίου 1953. Το Nord 2501 βαφτίστηκε Noratlas από την χήρα του πιλότου που σκοτώθηκε στο ατύχημα. Παρόλη την καθυστέρηση στο πρόγραμμα, η αρχική παραγγελία των 34 αεροσκαφών πραγματοποιήθηκε μέχρι τις 25 Ιουνίου 1953 και η Γαλλική πολεμική αεροπορία παρήγγειλε άλλα 174 αεροσκάφη, φτάνοντας συνολικά τα 208.

Το Noratlas Nord 2501 κέρδισε την φήμη του κατά τη διάρκεια της Κρίσης του Σουέζ το 1956, όπου πραγματοποιήθηκαν, με χρήση του, ρίψεις Γάλλων αλεξιπτωτιστών νότια του Πορτ Σάιντ και του Πορτ Φουάντ στην Αίγυπτο. Κατά τη διάρκεια του πολέμου για την ανεξαρτησία της Αλγερίας, το 1962, πολλά αεροσκάφη τροποποιήθηκαν για διάφορες αποστολές. Από αυτά, τα οκτώ Nord Gabriels ( πλατφόρμες ηλεκτρονικού πολέμου βασισμένες στο Noratlas) χρησιμοποιήθηκαν εκτενώς και υπήρξαν οι τελευταίες εκδόσεις του τύπου που αποσύρθηκαν από την ενεργό υπηρεσία από την Γαλλική αεροπορία το 1989.

Η Δυτική Γερμανία, η οποία αντιμετώπιζε τα ίδια προβλήματα με τη Γαλλία σχετικά με το στόλο των μεταγωγικών της, παρήγγειλε συνολικά 186 αεροσκάφη από το 1956, τα 25 από τα οποία κατασκευάστηκαν στη Γαλλία και τα υπόλοιπα 161 στην Δυτική Γερμανία από την Fluazeugbau Notrd (θυγατρική της Nord) κατόπιν αδείας. Τα τελευταία έφεραν την ονομασία N-2501D. Η Γερμανική πολεμική αεροπορία ξεκίνησε το 1964 να πουλά τα αεροσκάφη της.

Η πολεμική αεροπορία του Ισραήλ αρχικά απέκτησε τρία αεροσκάφη N-2501IS το 1956, κατόπιν πιέσεων της Γαλλικής κυβέρνησης η οποία θα επέτρεπε την πώληση 12 Dassault Ouragan μόνο αν το Ισραήλ αγόραζε και 3 Noratlas. Μετά την επιτυχημένη χρήση του αεροσκάφους στην κρίση του Σουέζ η Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία αγόρασε 3 N-2501IS το 1959 και 16 N-2501D πριν από την έναρξη του πολέμου των Έξι ημερών.

Χρησιμοποιήθηκαν κυρίως για μεταφορά φορτίου και αλεξιπτωτιστών, ενώ χρησιμοποιήθηκαν και για αποστολές ναυτικής αναγνώρισης στις παραμονές του πολέμου των έξι ημερών. Η Ισραηλινή αεροπορία απέσυρε τα αεροσκάφη της το 1978.

Το Nord Noratlas σε Ελληνική Υπηρεσία

Το 1969, και στο πλαίσιο της Δυτικογερμανικής βοήθειας, η Πολεμική Αεροπορία παρέλαβε πενήντα αεροσκάφη τύπου Nord 2501D με σκοπό την αντικατάσταση των C-47 Dakota. Τα “Noratlas εντάχθηκαν στην 354 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών (354 ΜΤΜ) με έδρα την αεροπορική βάση της Ελευσίνας και χρησιμοποιήθηκαν για μεταφορές φορτίου, προσωπικού και ρίψεις αλεξιπτωτιστών.

Τον Ιούλιο του 1974 αεροσκάφη Noratlasσυμμετείχαν στην επιχείρηση αερομεταφοράς Ελλήνων καταδρομέων από την Κρήτη στην Κύπρο. Παρά την παλαιότητα των αεροσκαφών και τις αντίξοες συνθήκες πτήσης, 12 από τα 15 αεροσκάφη που συμμετείχαν στην «αποστολή «ΝΙΚΗ» προσγειώθηκαν στο αεροδρόμιο της Λευκωσίας, ολοκληρώνοντας με επιτυχία την αποστολή που τους ανατέθηκε. Ένα αεροσκάφος όμως καταρρίφθηκε από φίλια πυρά στοιχίζοντας την ζωή του τετραμελούς πληρώματός του και 27 Η 354 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών στην οποία άνηκαν τα Noratlas διαλύθηκε το 1982. Τρία χρόνια αργότερα, το 1985, αποσύρθηκε και το τελευταίο Nord 2501D που είχε μετασκευαστεί για έλεγχο ραδιοβοηθημάτων.

Τεχνικά χαρακτηριστικά:

Περιγραφή

Αποστολή

 

Πλήρωμα

 

 

Κατασκευαστής

Μεταγωγικό Αεροσκάφος;

4-5 (2 χειριστές, 1 ναυτίλος, 1 load master και 1 μηχανικός)

Nord Aviation

Διαστάσεις

Μήκος
Εκπέτασμα
Ύψος
Επιφάνεια πτέρυγας

21,96 m
32,50 m
6,25 m
10.10m

Βάρος

Άδειο
Μέγιστο

13.0755 kg
22.000 kg

Πηγή ισχύος

Κινητήρες

 

 

Ισχύς

2× Bristol Hercules 738/739 κατασκευής Snecma
2.0400shp (Έκάστος)

Επιδόσεις

Μέγιστη ταχύτητα
Αυτονομία
Μέγιστο ύψος

405 km/h
2.600 km
7.100m

Μεταφορική Ικανότητα

Μέχρι 6.800 kg

ή 45 πλήρως οπλισμένους στρατιώτες
ή 36 αλεξιπτωτιστές ή 18 τραυματίες